Katedra Patofizjologii, Weterynarii Sądowej i Administracji

Marketing i zarządzanie praktyką lekarsko-weterynaryjną

Marketing i zarządzanie w weterynarii jest nauką stosowaną, która wskazuje lekarzom weterynarii optymalną drogę postępowania przy wykonywaniu zadań weterynaryjnych. Zawiera zespół metod oraz instrumentów poznawania i kształtowania organizacji państwowej służby weterynaryjnej i podmiotów gospodarczych działających na obszarze medycyny weterynaryjnej na własny rachunek. Uczy mechanizmów działania i ich modelowania w stosunku do danej jednostki i jej zewnętrznego otoczenia w kierunku osiągnięcia zamierzonych celów, a w tym także sukcesów na rynku.

Semestr: X

Tematyka wykładów:
  • 1. Podstawowe pojęcia marketingowe.

    Wybrane pojęcia z marketingu i zarządzania.

    Definicja marketingu i jego pozycja w weterynarii.

    Narzędzia i działania marketingowe w medycynie weterynaryjnej.

    Podstawowe strategie marketingowe w weterynarii.

    Usługa i produkt w medycynie weterynaryjnej.

  • 2. Ogólna koncepcja marketingu i zarządzania praktyką lekarsko-weterynaryjną.

    Analiza strategiczna w weterynarii – analiza SWOT (Strenghts, Weeknesse, Oportunities, Threats) i macierz BCG (Boston Consulting Group).

    Rodzaje klientów i ich oczekiwania pod kątem jakości usług lekarsko-weterynaryjnych.

  • 3. Segmentacja rynku.

    Ocena i koncepcje segmentacji pod kątem działalności weterynaryjnej.

    Efektywność segmentacji, rynek docelowy, wybór segmentu rynku.

    Wybór specjalizacji lecznicy i rozszerzanie jej działalności.

  • 4. Procesy dostosowawcze na rynku.

    Regulacja cen przez państwo.

    Wpływ podatków i dotacji na ceny w dziedzinie medycyny weterynaryjnej.

    Minimalny cennik usług ustalany przez izby lekarsko-weterynaryjne.

    Wybór formy opodatkowania przez podmioty gospodarcze.

  • 5. Formy organizacyjno-prawne w państwowej służbie weterynaryjnej oraz prywatnych lekarsko-weterynaryjnych podmiotach gospodarczych.

    Przedsiębiorstwo jednoosobowe, spółdzielnia, spółka cywilna, spółka z o. o., spółki partnerskie.

    Kryteria oddziaływania na klienta poprzez aspekty techniczne.

    Zasady zarządzania i organizacji w państwowej służbie weterynaryjnej.

  • 6. Cena w ujęciu marketingowym.

    Podstawowe zasady wyznaczania cen.

    Różnicowanie cen i ich elastyczność.

    Reakcje klientów i konkurentów na zmianę ceny.

  • 7. Rynek pracy w weterynarii.

    Popyt na pracę i podaż pracy.

    Równowaga na rynku pracy – fikcja czy rzeczywistość.

    Podstawowe zasady pisania CV i listu motywacyjnego oraz przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej podczas ubiegania się o pracę w zawodach medycznych.

    Elementy prawa pracy (np. sposoby rozwiązywania i nawiązywania stosunku pracy).

    Kryteria oceny pracowników.

Tematyka ćwiczeń:
  • 8. Praktyczne zastosowanie analizy SWOT i macierzy BCG w działalności lekarsko-weterynaryjnej.

    Wybór optymalnych rozwiązań strategicznych.

    Konstrukcja i omawianie przykładów przez studentów.

  • 9. Analiza rynku i propozycja działań marketingowych w zależności od miejsca działania (wieś, miasteczko, miasto).

    Konstrukcja i omawianie przykładów przez studentów.

  • 10. Promocja i reklama w medycynie weterynaryjnej.

    Zakres promocji w działalności lekarsko-weterynaryjnej.

    Skuteczność promocji w weterynarii.

    Reklama jako jedna z form promocji.

    Akwizycja i promocja sprzedaży.

    Ofensywny i defensywny charakter działań z zakresu public relations w weterynarii.

  • 11. Usługa jako specyficzny rodzaj produktu.

    Charakterystyczne cechy usług lekarsko-weterynaryjnych.

    Mieszanka marketingowa usług (działania, decyzje, promocja, dystrybucja, czynniki hamujące).

    Kształtowanie wizerunku podmiotu gospodarczego u klienta (wywiad, rozmowa, dyskusja, porady).

    Badanie oceny jakości usługi przez klienta przy użyciu metody SERVQUAL.

  • 12. Finanse i dysponowanie nimi w działalności lekarza weterynarii – układy klasyfikacji kosztów.

    Rodzaje kosztów (stały, zmienny, alternatywny, całkowity, księgowy, przeciętny, krańcowy).

    Wyznaczanie i zastosowanie punktu rentowności w prowadzonej działalności lekarsko-weterynaryjnej.

    Działalność lecznicy przez pryzmat rachunku wyników (rachunek zysków i strat, przepływ środków pieniężnych).

    Budżet i celowość jego ustalania w państwowej i prywatnej działalności lekarsko-weterynaryjnej.

    Kredyty.

  • 13. Promocja działalności lekarsko-weterynaryjnej. Struktura organizacyjna w działalności lekarza weterynarii.

    Propozycje promocji prowadzonej działalności lekarsko-weterynaryjnej na wybranym terenie (wieś, miasteczko, miasto):

    • konstrukcja i omawianie przykładów przez studentów.

    Struktura organizacyjna w działalności lekarza weterynarii:

    • elementy negocjacji (analiza relacji lekarz weterynarii – klient, wychodzenie na przeciw oczekiwaniom klienta, poszukiwanie wspólnych korzyści)
      i komunikacji (pomysł, przesłanie, odbiór).
  • 14. Praktyczne zapoznanie się z działalnością prywatnej praktyki lekarsko-weterynaryjnej.

    Wizyta w wybranym zakładzie leczniczym dla zwierząt.

  • 15. Wybór optymalnego modelu prywatnej działalności lekarsko-weterynaryjnej.

    Dyskusja na bazie uzyskanych wiadomości z przedmiotu.