Marketing i zarządzanie w weterynarii jest nauką stosowaną, która wskazuje lekarzom weterynarii optymalną drogę postępowania przy wykonywaniu zadań weterynaryjnych. Zawiera zespół metod oraz instrumentów poznawania i kształtowania organizacji państwowej służby weterynaryjnej i podmiotów gospodarczych działających na obszarze medycyny weterynaryjnej na własny rachunek. Uczy mechanizmów działania i ich modelowania w stosunku do danej jednostki i jej zewnętrznego otoczenia w kierunku osiągnięcia zamierzonych celów, a w tym także sukcesów na rynku.
Wybrane pojęcia z marketingu i zarządzania.
Definicja marketingu i jego pozycja w weterynarii.
Narzędzia i działania marketingowe w medycynie weterynaryjnej.
Podstawowe strategie marketingowe w weterynarii.
Usługa i produkt w medycynie weterynaryjnej.
Analiza strategiczna w weterynarii – analiza SWOT (Strenghts, Weeknesse, Oportunities, Threats) i macierz BCG (Boston Consulting Group).
Rodzaje klientów i ich oczekiwania pod kątem jakości usług lekarsko-weterynaryjnych.
Ocena i koncepcje segmentacji pod kątem działalności weterynaryjnej.
Efektywność segmentacji, rynek docelowy, wybór segmentu rynku.
Wybór specjalizacji lecznicy i rozszerzanie jej działalności.
Regulacja cen przez państwo.
Wpływ podatków i dotacji na ceny w dziedzinie medycyny weterynaryjnej.
Minimalny cennik usług ustalany przez izby lekarsko-weterynaryjne.
Wybór formy opodatkowania przez podmioty gospodarcze.
Przedsiębiorstwo jednoosobowe, spółdzielnia, spółka cywilna, spółka z o. o., spółki partnerskie.
Kryteria oddziaływania na klienta poprzez aspekty techniczne.
Zasady zarządzania i organizacji w państwowej służbie weterynaryjnej.
Podstawowe zasady wyznaczania cen.
Różnicowanie cen i ich elastyczność.
Reakcje klientów i konkurentów na zmianę ceny.
Popyt na pracę i podaż pracy.
Równowaga na rynku pracy – fikcja czy rzeczywistość.
Podstawowe zasady pisania CV i listu motywacyjnego oraz przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej podczas ubiegania się o pracę w zawodach medycznych.
Elementy prawa pracy (np. sposoby rozwiązywania i nawiązywania stosunku pracy).
Kryteria oceny pracowników.
Wybór optymalnych rozwiązań strategicznych.
Konstrukcja i omawianie przykładów przez studentów.
Konstrukcja i omawianie przykładów przez studentów.
Zakres promocji w działalności lekarsko-weterynaryjnej.
Skuteczność promocji w weterynarii.
Reklama jako jedna z form promocji.
Akwizycja i promocja sprzedaży.
Ofensywny i defensywny charakter działań z zakresu public relations w weterynarii.
Charakterystyczne cechy usług lekarsko-weterynaryjnych.
Mieszanka marketingowa usług (działania, decyzje, promocja, dystrybucja, czynniki hamujące).
Kształtowanie wizerunku podmiotu gospodarczego u klienta (wywiad, rozmowa, dyskusja, porady).
Badanie oceny jakości usługi przez klienta przy użyciu metody SERVQUAL.
Rodzaje kosztów (stały, zmienny, alternatywny, całkowity, księgowy, przeciętny, krańcowy).
Wyznaczanie i zastosowanie punktu rentowności w prowadzonej działalności lekarsko-weterynaryjnej.
Działalność lecznicy przez pryzmat rachunku wyników (rachunek zysków i strat, przepływ środków pieniężnych).
Budżet i celowość jego ustalania w państwowej i prywatnej działalności lekarsko-weterynaryjnej.
Kredyty.
Propozycje promocji prowadzonej działalności lekarsko-weterynaryjnej na wybranym terenie (wieś, miasteczko, miasto):
Struktura organizacyjna w działalności lekarza weterynarii:
Wizyta w wybranym zakładzie leczniczym dla zwierząt.
Dyskusja na bazie uzyskanych wiadomości z przedmiotu.