Katedra Patofizjologii, Weterynarii Sądowej i Administracji

Organizacja dobrej praktyki lekarsko-weterynaryjnej

„Organizacja dobrej praktyki lekarsko-weterynaryjnej” zawiera zespół metod oraz instrumentów niezbędnych do poznania i kształtowania organizacji podmiotów działających usługowo w obszarze medycyny weterynaryjnej na własny rachunek, tj. zakładów leczniczych dla zwierząt (ZLZ). Przedmiot zapoznaje przyszłych lekarzy weterynarii z kryteriami oceny działalności ZLZ i jednocześnie pokazuje jak należy je stosować. Zawiera wiedzę umożliwiającą młodemu lekarzowi weterynarii wybranie odpowiedniej formy organizacyjnej oraz ułatwienie startu w trudnym obszarze małej przedsiębiorczości. Jednocześnie dostarcza wskazówek w jaki sposób optymalna organizacja w miejscu pracy może wpłynąć na jakość świadczonych usług.

Semestr: X

Tematyka wykładów:
  • 1. Organizacja zakładu leczniczego dla zwierząt (ZLZ) od podstaw.

    Wybór lokalizacji.

    Budować czy wynająć pomieszczenia?

    Rozmieszczenie i urządzenie pomieszczeń z uwzględnieniem zasad ergonomii.

    Możliwość zwiększania oferty usług.

  • 2. Wybór rodzaju ZLZ.

    Struktura organizacyjna poszczególnych rodzajów ZLZ.

    Dostosowanie rodzaju ZLZ do potrzeb rynku.

    Możliwości finansowe i personalne (osobiste) właściciela/li.

  • 3. Aparatura i sprzęt w ZLZ.

    Nowy czy używany.

    Własny czy w leasingu.

    Dobór sprzętu w zależności od możliwości finansowych.

    Dostosowanie aparatury do zakresu i jakości usług.

    Amortyzacja.

  • 4. Fazy rozwoju dobrej praktyki lekarsko-weterynaryjnej.

    Trudne początki (wysokie nakłady inwestycyjne – niskie przychody początkowe).

    Drogi do osiągnięcia stabilnej pozycji na rynku.

    Kształtowanie dochodowej praktyki lekarsko-weterynaryjnej.

  • 5. Organizacja czasu pracy ZLZ.

    Wybór godzin otwarcia ZLZ w zależności od jej struktury i potrzeb rynku.

    Podział kompetencji z uwzględnieniem specjalizacji.

    Sposoby pozyskiwania czasu na kształcenie.

    Czy możesz sobie pozwolić na urlop?

Tematyka ćwiczeń:
  • 14. Zapracuj na jakość – jak z dobrego ZLZ zrobić doskonały?

    Telefon – niedocenione narzędzie w podnoszeniu jakości ZLZ.

    Dbanie o stałych klientów – przykłady z dyskusją.

    Wyprzedzanie (przekraczanie) oczekiwać klientów.

    Wizerunek wewnętrzny i zewnętrzny ZLZ – dyskusja nad przykładami.

  • 6. Forma organizacji ZLZ .

    Jednoosobowe i wieloosobowe ZLZ - dyskusja nad przykładami.

    Zalety i wady organizacyjne pracy na własny rachunek i ze wspólnikiem – dyskusja nad przykładami.

  • 7. Finansowanie nowej praktyki lekarsko-weterynaryjnej.

    Budżet i celowość jego ustalania – opracowanie budżetu w obrębie wybranej jednostki.

    Rola kredytów i programów „pomostowych”.

  • 8. Dotacje unijne – fundusze strukturalne.

    Dla kogo?,

    Na jaki cel?,

    Procedury – jak napisać dobry projekt.

  • 9. Oferta usług ZLZ.

    Specjalizacja gatunkowa (drób, małe zwierzęta, duże zwierzęta, gryzonie, zwierzęta egzotyczne, ryby, itp.) – aktualne tendencje.

    Kształtowanie wachlarza usług medycznych (USG, Rtg, analityka laboratoryjna, rehabilitacja, szpital, itp.).

    Usługi specjalistyczne (położnictwo i ginekologia, chirurgia i ortopedia, dietetyka, okulistyka, konie sportowe, drób, itp.).

    Usługi dodatkowe (strzyżenie, pielęgnacja, hotel, itp.).

    Zasady sprzedaży dodatkowej (akcesoria dla zwierząt, karmy, pasze, karmy i pasze lecznicze itp.) i jej rola w obrębie dobrej praktyki lekarsko-weterynaryjnej.

  • 10. Rola związku zadowolenia klienta i jego lojalności w rozwoju dobrej praktyki lekarsko-weterynaryjnej.

    Dyskusja nad wybranymi definicjami zadowolenia klienta.

    Formy zadowolenia klienta z usług lekarsko-weterynaryjnych.

    Rodzaje lojalności klientów.

    Czynniki kształtujące lojalność klienta wobec ZLZ na wybranych przykładach.

    Związek między zadowoleniem klienta a długofalowym sukcesem i zyskownością ZLZ.

  • 11. Umiejętność doboru personelu do ZLZ – interpretacja CV, listów motywacyjnych oraz rozmów kwalifikacyjnych w ujęciu organizacyjnym.

    Zajęcia praktyczne – analiza CV i listów motywacyjnych.

    Rozmowy kwalifikacyjne.

  • 12. Kreowanie dobrego wizerunku ZLZ poprzez podnoszenia kwalifikacji zawodowych lekarzy weterynarii i personelu pomocniczego.

    Zasady i sposoby podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

    Szkolenia, specjalizacje, tytuły naukowe.

    Uczestnictwo w warsztatach i zjazdach naukowych.

    Przynależność do organizacji naukowych.

    Przykłady różnych form podnoszenia kwalifikacji połączone z dyskusją.

  • 13. Internet w kształtowaniu dobrego wizerunku ZLZ.

    Systemy CMS (Content Management System – System Zarządzania Treścią).

    Budowa wizerunku internetowego zakładu leczniczego dla zwierząt.

    Budowanie lojalności klienta online.

    Witryna internetowa jako narzędzie komunikacji zakładu leczniczego dla zwierząt z klientem.

    Analiza przykładowych stron internetowych zakładów leczniczych dla zwierząt.

  • 15. Porównanie dobrej i złej praktyki lekarsko-weterynaryjnej z wykorzystaniem przykładów.

    Otwarta dyskusja prowadząca do kształtowania optymalnego wizerunku dobrej praktyki lekarsko-weterynaryjnej.

    Zaliczenie przedmiotu.